Psyche

15 positieve affirmaties die je kunnen helpen bij je herstel

‘Je kan het niet!’

‘Nu faal je alweer!’

‘Kun je nu nooit eens normaal doen?’

Negatieve opmerkingen

(Her)ken je dergelijk negatieve opmerkingen die in je hoofd kunnen rondzingen? Ik wel. Ik kan mezelf enorm op mijn kop geven. En daarnaast doet de anorexia ook nog eens een flinke duit in het zakje. Deze negatieve gedachten maken dat mijn zelfwaardering daalt en dat mijn zelfbeeld een behoorlijke knauw krijgt. Deze gedachten helpen me niet om me beter te voelen en toch zeg ik ze tegen mezelf.

De kracht van herhaling

Negatieve opmerkingen en zinnen krijgen de kans om zich te vestigen in je hoofd doordat je ze steeds herhaalt of doordat ze steeds herhaalt worden door een ander. Je maakt je deze opmerkingen eigen; je verinnerlijkt ze. Je anorexia is hier maar wat blij mee, want zij doet er ook alles aan om ervoor te zorgen dat je je rot voelt. Maar, andersom geldt het ook: des te meer positieve zinnen je tegen jezelf zegt, des te groter de kans is dat je ze gaat geloven. Deze positieve gedachten kunnen je herstel een mooie boost geven.

Affirmaties

Affirmaties zijn korte zinnen die je herhaaldelijk tegen jezelf zegt met als doel om je onbewuste overtuigingen positief te beïnvloeden. Ik heb een vijftiental voorbeelden van positieve affirmaties opgeschreven. Kies er eentje uit die bij jou past, of die goed voelt. Herhaal deze meerdere malen per dag en op momenten dat je het moeilijk hebt. In het begin kan het vreemd voelen om affirmaties uit te spreken (hardop of in je hoofd), maar de kracht van deze zinnen schuilt in de herhaling. Blijf het doen om je beter te voelen. Als ik bijvoorbeeld het gevoel heb dat ik te veel eet, zeg ik tegen mezelf: ‘Mijn lijf heeft voeding nodig.’ Deze gedachte blijf ik herhalen en dat maakt het iets gemakkelijker om toch voedsel tot me te nemen. Probeer het maar eens!

15 affirmaties

  1. Ik ben goed zoals ik ben.
  2. Mijn lichaam verdient mijn liefde.
  3. Ik vergelijk mezelf niet met anderen, ieder mens is uniek.
  4. Ik respecteer mijn lichaam en geef het de voeding die het zo hard nodig heeft.
  5. Ik ben sterk en moedig.
  6. Ik mag me rot voelen, ook dit gevoel gaat voorbij.
  7. Ik mag van mezelf houden.
  8. Ik ben geen last als ik om hulp vraag.
  9. Mijn lichaam heeft voeding nodig zodat ik een vol leven kan leiden.
  10. Het is niet belangrijk wat de weegschaal aangeeft, het gaat om hoe ik me voel.
  11. Ik mag fouten maken.
  12. Ik sta mezelf toe om te leren en om mezelf elke dag een beetje meer lief te hebben.
  13. Ik verdien voedsel.
  14. Ik word elke dag sterker en gezonder.
  15. Een terugval betekent niet dat ik faal.

Welke affirmatie helpt jou?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.