Anorexia recovery survival tips
Psyche

7 anorexia recovery survival tips

In deze blog wil ik een aantal survival tips op een rij zetten. Tips die je helpen om je herstel een positieve boost te geven. De meeste tips zullen je bekend voorkomen, maar wellicht sta je er niet altijd bij stil welke impact ‘eenvoudige’ dingen kunnen hebben voor je herstel. Hier vind je 7 tips. Wellicht heb jij er nog meer?

1. Hou een dagboek bij

Koop een mooi schrift of boekje of versier deze naar eigen smaak. Schrijf op wat je bezighoudt, hoe je je voelt en wat je denkt. Doe dit niet alleen op slechte dagen, maar ook tijdens goede momenten, zodat je hier inspiratie uit kunt halen. En, als je van tekenen houdt: geef vorm aan je woorden.

2. Hou een dankbaarheidsdagboek bij

Een dankbaarheidsdagboek is een variant op het ‘standaard’ dagboek. Noteer waar je dankbaar voor bent op een dag. Dit kan je helpen om een positieve impuls aan je dag te geven en kan zelfs helpen om rustiger te worden. Lees het lijstje regelmatig na om je te realiseren dat er meer fijne dingen zijn dan je soms denkt. Al is het maar de zon die schijnt, of iemand die je een goedemorgen wenst.

3. Laat je muziek horen

Muziek kan je stemming positief beïnvloeden en je het gevoel geven dat je er niet alleen voor staat. Muziek kan ervoor zorgen dat je je sterk, blij of uitbundig voelt, al naar gelang je smaak. Het lijkt soms alsof een zanger(es) of band een lied speciaal voor jou geschreven heeft en woorden geeft aan gevoelens op een manier die bij jou past. Hoe heerlijk is het om hiervan te kunnen genieten? Als je het moeilijk vindt om te praten over je gevoelens, kun je een muziekstuk laten horen aan familie of vrienden en zelfs aan je behandelaar of therapeut en hen laten horen wat je vanbinnen ervaart.

3. Wees creatief

Je hoeft geen tekentalent of boetseerkenner te zijn om creatief te zijn. Je hoeft ook niet ‘goed’ in iets te zijn. Het gaat om het doen en dat je jezelf kunt uiten. Maak een collage van je wensen en dromen, pluk en schik bloemen, maak doodles, kaarten, vingerhaak of doe iets anders waar je energie van krijgt en wat je afleidt van je negatieve gedachten en je eetstoornis.

4. Bekijk bloopers

Dit is voor mij een heel fijne manier om mijn zinnen te verzetten: bloopers kijken van series. Op YouTube vind je allerlei filmpjes die op je lachspieren werken. Niet alleen leuk, maar ook ontspannend. Ik heb gisteren de bloopers van ‘Eigen kweek’ gekeken, een Vlaamse serie op Netflix en een echte aanrader wat mij betreft.

5. Lees over of luister en kijk naar Brené Brown

Brené Brown is een zeer interessante spreekster en schrijfster over onderwerpen waar we soms liever over zwijgen. Op Ted talks vind je een lezing van Brene Brown over kwetsbaarheid en eentje over schaamte. Als je liever leest en je voldoende concentratievermogen hebt, kun je bijvoorbeeld De kracht van kwetsbaarheid of De moed van imperfectie kopen of lenen bij de bibliotheek. In het laatstgenoemde boek schrijft ze op de achterflap: ‘Op basis van haar jarenlange onderzoek kwam ze tot tien stellingen over een ‘bezield leven’: leven vanuit het gevoel dat je de moeite waard bent’.

6. Nog eentje om te lezen: Frank Koerselman

Naast Brené Brown is er nog iemand die mij inspireert omdat hij schrijft over identiteit en zingeving. Ik denk dat we allemaal zoekende zijn naar onszelf en dit boek sluit aan bij deze zoektocht. Het boek heet Wie wij zijn en is van Frank Koerselman. In een interview met Elsevier in 2017 zegt Koerselman iets wat mij raakte: ‘Afgezien van de echte psychiatrische ziekten zijn de thema’s bij de meeste mensen angst en somberheid. Dan is dus de vraag: waarvoor bent u dan bang? Wat mist u dan? En dan gaat het altijd over dezelfde dingen: erkenning, het gevoel er te mogen zijn, de moeite waard te zijn. Zoveel mensen hebben geen vanzelfsprekend gevoel van eigenwaarde. En pas als je wel een gezond gevoel van eigenwaarde hebt, kun je kritisch over jezelf zijn zonder je in die kritiek te verliezen.’

7. Ga vrijwilligerswerk doen

Als je (wat meer) herstelt bent, kun je anderen helpen door vrijwilligerswerk te gaan doen. Zoek iets wat bij jou past. Door iets voor anderen of voor dieren te doen, ervaar je je eigen meerwaarde en krijg je nog een voldaan gevoel ook.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.