Psyche

7 tips om te dealen met dieetgesprekken die de anorexia triggeren

Als je anorexia hebt, of aan het herstellen bent, is het dagelijks leven een worsteling. Eten, niet eten, afvallen of aankomen en bewegen beheersen je gedachten. Het is dan een uitdaging om in de buurt van anderen te zijn die niet weten hoe het is om herstellende te zijn van anorexia. En het is een extra uitdaging als de mensen in je omgeving, of dit nu medepassagiers in de trein zijn, medestudenten of collega’s, het hebben over het dieet dat ze volgen, de extra kilo’s die eraf moeten of over de hoeveelheid calorieën die er in voedingsmiddelen zit. Hoe kun je hier nu mee omgaan? Moet je er iets van zeggen of kun je beter zwijgen?

Storende gesprekken

Twee jaar geleden zou ik me enorm storen als anderen in mijn bijzijn gesprekken voerden over afvallen. Hadden ze wel een idee waar ze mee bezig waren? Wisten ze wel waar een ‘onschuldig’ dieet toe kan leiden? En tegelijkertijd voelde ik me schuldig omdat ik probeerde om zo normaal mogelijk te eten. De anorexiastem liet luid van zich horen, want ik moest niet eten en herstellen, nee, ik moest ook weer gaan afvallen.

Ruimte voor de anorexia

Mijn hele dag kon verpest zijn door het aanhoren van dieetpraatjes. Wat ik in feite deed, was de anorexia ruim baan en vrij spel geven. Ik hield de anorectische patronen in stand en werkte mijn herstel tegen. Mij hielp het om me hiervan bewust te zijn, zodat ik mijn gedrag de andere (gezonde) kant op kon sturen en me gewoon aan mijn eetplan kon houden. Het feit dat je geraakt wordt door gesprekken over afvallen en diëten, maakt duidelijk hoe gevoelig deze onderwerpen liggen. Ik kan inmiddels dergelijke dieetgesprekken gewoon aanhoren, zonder hier zelf last van te krijgen. Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is om me te realiseren dat ik mijn eigen keuzes maak, los van wat anderen vinden. Ik heb 7 tips op een rij gezet om te dealen met triggerende gesprekken.   

7 tips

  1. Vat de gesprekken die je hoort over diëten niet persoonlijk op. Het gaat niet over jou. Het gaat over de keuzes die de ander maakt in zijn/haar leven.
  2. Geef jezelf permissie om je rot te voelen door dergelijke dieetgesprekken, maar blijf er niet in hangen. Jij maakt keuzes die goed voor jou als persoon zijn, en dat staat los van wat de ander doet.
  3. Gebruik de dieetgesprekken van anderen niet als excuus om (weer) in de anorexia te schieten en keuzes te maken die de anorexia voeden.
  4. Als de ander niet weet dat jij een eetstoornis heeft, kan hij/zij hier geen rekening mee houden. En als de ander dit wel weet, kun je hem/haar hierop aanspreken door te zeggen dat het onderwerp gevoelig ligt.
  5. Respecteer de mening en keuzes van de ander. We leven nu eenmaal in een dieetcultuur en mensen zijn altijd op zoek naar manieren om zich beter of gezonder te voelen.
  6. Het is niet jouw taak om anderen te vertellen welke gevolgen diëten of afvallen kan hebben. Het is ook niet jouw taak om anderen ervan te overtuigen om niet te diëten. Ieder mens heeft een vrije wil en maakt zijn/haar eigen keuzes.
  7. Als het kan: ga weg uit de situatie als deze je te veel triggert. Als je niet weg kan, zoek afleiding, al is het maar door je gsm te pakken en je mails door te nemen of door een tijdschrift te lezen.

Heb je nog meer tips? Ik hoor ze graag!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.