Psyche

Ben ik hersteld? Lees deze 25 criteria

Ik ben nog niet hersteld van anorexia, maar wel op de goede weg. Daarom wil ik in deze blog beschrijven wat volgens mij punten zijn waaraan je kunt merken dat je aan het herstellen bent. Veel mensen denken dat gewichtsherstel hét criterium is waaraan je kunt zien dat iemand hersteld is van anorexia. Als je er ‘normaal’ uitziet zal het wel goed gaan, toch? Jij en ik weten dat deze gedachtegang niet klopt. De strijd is nog niet gestreden als je lichaam er gezonder uitziet.

Herstellen is een proces

Herstellen van anorexia is een ‘work in progress’. Zelfs als je (bijna) een gezond gewicht hebt, zegt dit nog niet dat je hersteld bent. Herstel omvat veel meer dan dat cijfer op de weegschaal. Het gaat erom hoe je in je vel zit, hoe je met emoties en moeilijke situaties omgaat en welke keuzes je maakt. Emoties kunnen schommelen, maar het gaat erom dat (negatieve) emoties je dag niet zodanig overschaduwen dat je keuzes maakt ten nadele van jezelf (en in het voordeel van de anorexia). 

25 criteria

Ik heb 25 criteria op een rij gezet, en er zijn vast nog meer criteria te bedenken. Verwacht niet dat je aan alle criteria voldoet of moet voldoen. Ook mensen zonder anorexia zullen punten in deze lijst zien waarvan ze denken: ‘Daar moet ik nog aan werken.’ De criteria zijn vooral een indicator van wat je nog kunt leren of verbeteren. Perfectie bestaat immers niet.

  1. Ik eet alle producten die ik lekker vind (ik heb geen lijst met goed en slecht voedsel).
  2. Ik gebruik (niet) eten niet als een manier om met emoties om te gaan. 
  3. Ik ben niet de hele dag met eten, calorieën en compenseren bezig.
  4. Ik beweeg om ergens te komen en omdat ik me hier goed bij voel (niet omdat ik per se calorieën moet verbranden).
  5. Ik vergelijk mijn lijf niet met dat van anderen. Het is goed zoals het is.
  6. Ik kan uit eten gaan zonder stress.
  7. Ik kleed me niet steeds om omdat ik bang ben dat ik ergens dik in lijk.
  8. Ik neem drinken met calorieën (in plaats van light dranken).
  9. Ik vind mezelf goed zoals ik ben, ongeacht mijn omvang of gewicht.
  10. Ik beoordeel mijn dag niet op basis van hoeveel ik weeg, wat ik heb gegeten of hoeveel ik heb bewogen.
  11. Ik spreek in positieve bewoordingen over mijn lichaam.
  12. Ik neem rust als mijn lichaam hier om vraagt.
  13. Ik kan een stuk taart eten op een verjaardag.
  14. Ik kan in gezelschap eten.
  15. Ik weet wanneer ik honger heb en wanneer ik verzadigd ben.
  16. Ik zorg voor mezelf als ik me niet lekker of onprettig voel.
  17. Ik kan met compassie naar mezelf en mijn lichaam kijken.
  18. Ik heb genoeg energie om te doen wat ik wil doen.
  19. Ik compenseer mijn maaltijden niet door te braken, excessief te bewegen, diuretica of laxantia te gebruiken.
  20. Ik vermijd sociale situaties niet, ook al kom ik in aanraking met eten of etende mensen.
  21. Ik ben niet uren of dagen van tevoren bezig om mijn maaltijden te plannen.
  22. Ik ben flexibel als het menu veranderd.
  23. Ik kan me concentreren.
  24. Ik eet wat ik wil wanneer ik hier behoefte aan heb. 
  25. Ik kan benoemen hoe ik me voel. 

Ik ben benieuwd hoe herstellen er voor jou uitziet!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.