Psyche

Een terugval. Hoe ga je hiermee om?

Je werkt elke dag aan je herstel. Je wilt de controle terug over je leven. Je wilt de anorexiastem naar de achtergrond verbannen. Maar de anorexia is sterk. Ze zoekt een kwetsbaar moment waarop ze toe kan slaan. De anorexia zoekt naar grote momenten die ze kan verpesten. Ze kan er niet tegen als ze geen onderdeel uitmaakt van jouw plannen en jouw fijne momenten. Een terugval ligt op de loer. Wat nu?

De anorexiastem

Je hoort de anorexiastem in je hoofd. Ze fluistert dat je je maaltijd over moet slaan. Ze roept dat je bent aangekomen. Ze schreeuwt dat je extra moet bewegen. Je raakt in paniek, want je dacht dat je de anorexia overwonnen had. Herstellen gaat met vallen en opstaan. Inmiddels weet je dat de anorexiastem ongelijk heeft. Je weet dat wat ze nu allemaal tegen je zegt, niet waar is. Maar, je gevoel stribbelt tegen, want ‘wat als ze toch gelijk heeft?’ Ik kan je zeggen dat het leugens zijn die je hoort. De anorexia houdt je voor de gek. Het is jouw leven en jij bent degene die aan het roer staat, niet de anorexia. Je wilt je leven niet delen met een eetstoornis. Je wilt vooruit, verder komen en staan voor wie je bent en wat jij wilt.

Signalen herkennen

Terugvallen horen erbij en daar hoef je je niet voor te schamen. Het gaat erom dat je leert om de signalen te herkennen die bij een terugval horen. Ga je minder eten? Sluit je je af? Ga je meer en langer naar de sportschool? Wat zijn jouw signalen? Erken dat de anorexiastem luider wordt en opspeelt.

Plan van aanpak

Als je de signalen kent, kun je aan de slag met een plan van aanpak. Wat helpt jou? Zoek hulp. Of dit nu bij professionals is, je ouders of je beste vriend(in). Praat over wat je voelt en denkt en zet daar samen positieve dingen tegenover. Hoe ziet je leven er zonder anorexia uit? Hoe wíl je dat je leven eruit ziet? Zorg ervoor dat je dit plan klaar hebt liggen, zodat je ermee aan de slag kunt als je een terugval hebt.

Zorg voor jezelf

Een derde punt is dat je voor jezelf blijft zorgen, en dat je niet meegaat in wat de anorexiastem je wil laten geloven. Je hebt je eigen waarheid en dat is dat je je beter voelt als je goed voor jezelf zorgt en luistert naar wat je werkelijk wilt. Wijk niet af van het pad dat je bewandelde voordat de anorexiastem je weer lastig kwam vallen. Ik wil je echt aanmoedigen om te blijven eten en je vast te houden aan je menu. Dit verkort je behandelduur en zorgt ervoor dat je energie blijft houden om te denken en doen. Realiseer je hoe ver je bent gekomen én van hoe ver je bent gekomen. Daar mag je trots op zijn.

Heb compassie met jezelf

Wat zou je zeggen tegen een vriendin als ze zo aan het worstelen is als jij? Je zou haar waarschijnlijk vriendelijk toespreken, lieve dingen zeggen en haar een warme knuffel geven. Probeer jezelf met compassie, met medeleven en mededogen tegemoet te treden. Je hebt het hartstikke zwaar en je bent enorm aan het vechten om overeind te blijven. Dat vraagt moed en doorzettingsvermogen. Daar mag je jezelf om waarderen. Gun jezelf die zachte deken, die warme douche of dat moment van rust. Alleen jij kan dit doen. Niemand doet het voor je.

Keuzes

Een terugval is geen teken dat je herstel mislukt of niet geslaagd is. Het is een teken dat de anorexia nog steeds op de achtergrond aanwezig is en graag jouw leven wil dicteren, als je haar dat toestaat. Het gaat om de keuzes die jíj maakt. Keuzes die ingaan tegen wat de anorexiastem wil. Je weet inmiddels hoeveel ellende de anorexia je heeft gebracht. Daar wil je niet naartoe terug. Je wilt niet opnieuw in de boeien geslagen worden door de anorexia. Je wilt een vrij leven waarbij jij de regie voert, waarbij jij de beslissingen neemt en waarbij jij gaat voor wat je werkelijk wilt en waarnaar je verlangt. Je kunt het!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.