Psyche

Extreme hunger: 4 tips om ermee te dealen

Ik wist niet dat het bestond, totdat ik er zelf mee te maken kreeg: extreme honger. Het is een kant van de anorexia die vaak onderbelicht blijft, maar waarmee jij ook te maken kunt krijgen tijdens jouw (herstel)proces.

Meer en meer

Ik voelde me een vreetzak. Ik wist niet of ik ooit nog zou kunnen stoppen met eten. Ik. De strikte anorect die alles onder controle leek te hebben, verlangde naar eten en meer eten en nog meer eten. Het woord verlangen is nog mild uitgedrukt. Het was een drang. Ik deed de kastjes open en weer dicht. Open en weer dicht. Ik móest iets in mijn mond hebben. Mijn lijf schreeuwde om eten. Mijn geest schreeuwde nee, maar ze schreeuwde niet luid genoeg. Ik probeerde mijn lijf tevreden te stellen met kauwgom en veel drinken, maar ze nam hier geen genoegen mee. Ik móest meer hebben en…ik nam meer.

Schreeuwend lichaam

Ik voelde me enorm schuldig als ik te “veel” had gegeten en ik schaamde me als ik had toegegeven aan de innerlijke drang om te eten. Op internet ontdekte ik dat er een naam bestond voor deze enorme drang: extreme hunger. Ik las dat het ineens kan komen, ineens weg kan gaan, kort of lang kan duren en dat het kan komen en gaan. Het hoeft niet voor te komen tijdens je anorexia, maar het is niet vreemd als het gebeurt: je lichaam SCHREEUWT immers om voedingsstoffen, om eten.

Doorslaan?

Ik was bang dat ik door zou slaan en niet meer zou kunnen stoppen met eten. Dit is bij mij niet gebeurd. Ik ben wel aangekomen en dit gewicht is erbij gebleven. Extreme honger is vooral een reactie op het feit dat je je lichaam zoveel hebt ontzegt. Je lichaam verkeert in een energiecrisis en wil gevoed worden.

4 tips bij extreme honger

1. Luister naar de boodschap van je lichaam

Je lichaam vertelt je precies wat ze nodig heeft, namelijk: voeding. Het hunkert naar voedingsstoffen die ervoor zorgen dat ze kan functioneren. Ze wil niet meer dat alles haar ontzegt wordt. Ze wil (over)leven en energie.

2. Houd de normale eetmomenten aan

Houd de zes eetmomenten per dag aan en ga niet compenseren. Als je nu gaat rommelen met je eetmomenten, is het straks moeilijker om deze weer op te pakken en weer in een routine te komen.

3. Het gaat weer over

Realiseer je dat deze extreme honger weer overgaat. Het voelt alsof je de controle kwijt bent, maar je lichaam voert tijdelijk de regie. Ze is zaakwaarnemer en dat doet ze eigenlijk heel goed, want ze zorgt ervoor dat je binnenkrijgt wat je nodig hebt. Ze wil uit de overleefstand.

4. Geef ruimte aan je emoties rondom extreme honger

Ook al is je schaamte misschien groot, praat over je extreme honger. Je faalt niet, je hebt nog steeds anorexia ook al geeft je lijf andere signalen. Je bent bang om door te slaan, bang om dik te worden. Deel je schaamte, vertel over je angst, dat maakt het proces iets dragelijker.

Sterkte!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *