Voeding

FDOE en What I eat in a day. Helpend of niet?

Op social media zoals Instagram zie ik regelmatig foto’s van een FDOE (Full Day of Eating) voorbij komen. En als ik op YouTube zoek naar anorexia recovery inspiratie, stuit ik al gauw op video’s waarin (meestal) vrouwen me laten zien wat ze op een dag eten. Laten zien wat je eet lijkt onderdeel te zijn van de kijk-en-vergelijk cultuur, die vaak heerst bij mensen met anorexia. Hoeveel eet zij? Eet ik minder of meer? Zijn deze foto’s en video’s met en over eten nu helpend bij het herstellen van anorexia of niet? In deze blog laat ik hier mijn gedachten over gaan.

Normaal of niet?

Als je anorexia hebt, kun je op een gegeven moment niet meer inschatten wat ‘normale’ maaltijden zijn en heb je veel regels en restricties rondom eten. Tijdens je herstel is het fijn om een referentiekader te hebben en te zien en/of horen wat een normale hoeveelheid is. Ik kreeg deze informatie destijds van de diëtiste en verpleegkundigen in de kliniek. Ze vertelden wat een normale maaltijd was en lieten zo nodig zien hoeveel boter en beleg er op een boterham hoorde. De diëtiste gaf tijdens tweewekelijkse bijeenkomsten informatie waardoor ik mijn (vreemde) gedachten over bijvoorbeeld vetten, suikers en hoeveelheden onder de loep kon nemen. Ik ervoer deze uitleg en informatie als helpend.

Triggerend

Voor velen is Instagram en YouTube een bron van inspiratie. Hierop zijn talloze posts en filmpjes te vinden met een FDOE en What I eat in a day. De vraag is: zijn deze posts helpend of staan ze je herstel juist in de weg? Ik kan deze vraag natuurlijk niet voor jou beantwoorden. Ik kan wel mijn gedachten hierover delen. Ik volgde namelijk een jonge vrouw met een recovery account op Instagram, die al haar maaltijden en tussendoortjes vastlegde. Wat me opviel, is hoe weinig ze at, en dit werd gaandeweg steeds minder. Ik ervoer deze posts als triggerend, omdat het niet over herstel leek te gaan. Ik vroeg en vraag me af of je dit soort foto’s moet delen als je in een terugval zit. Wie helpt het als je laat zien hoe leeg je borden of schaaltjes zijn?

Niet goed voor jou

Ik zie ook FDOE voorbij komen van vrouwen die (bijna) hersteld zijn, en laten zien wat ze (weer durven te) eten. Ik heb bewondering voor het feit dat ze actief werken aan hun herstel. Dit kan inspirerend werken. Ik denk echter, dat als de anorexiastem sterk is, ze je zal vertellen dat de voedingsmiddelen op de foto’s of in de filmpjes niet goed en te veel voor jou zijn. De anorexia zal je vertellen dat het níet normaal is om zo ’veel’ te eten. En, aan de andere kant, kun je ook het gevoel hebben dat je faalt, omdat het jou niet lukt om een normale maaltijd te eten en je hier rustig onder of prettig over te voelen.

Geen standaard

Wat ik ook belangrijk vind om te noemen, is dat elk lichaam anders is. Er is geen gouden standaard voor wat jouw lijf nodig heeft. Er zijn natuurlijk wel richtlijnen, zoals de Schijf van Vijf, maar jouw precieze energiebehoefte kan anders zijn dan die van degene die de foto’s post. Zeker als je in herstel bent, heb je vaak meer en rijkere voeding nodig dan iemand zonder anorexia. Sommigen geven ook aan bij de FDOE dat je niet precies moet nadoen wat zij doet. Ik vind dat een verstandig advies. De vraag, die dit bij mij oproept, is wel wat de meerwaarde van de FDOE dan precies is.

Eigen keuze

Voor mij werkt het niet helpend en zelfs triggerend om een FDOE te volgen. Ik merk dat ik te veel ga vergelijken en dat ik me hier niet gelukkiger door voel. Het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze of je accounts met FDOE of een What I eat in a day volgt. Ik denk dat je regelmatig stil moet staan bij vragen zoals: ‘Bevordert dit mijn herstel?’ ‘Raak ik hier geïnspireerd van?’ en ‘Voel ik me hier prettig bij?’    

Ik ben benieuwd hoe jij tegen FDOE en What I eat in a day aankijkt!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.